Met deze tips pas jij kwaliteitsmanagement efficiënt toe in de praktijk 

Kwaliteitsmanagement is voor elke organisatie een kernpunt. Je gaat immers voor een zo kwalitatief mogelijk product. Daar is draagvlak onder de medewerkers voor nodig, want zij weten de ins en outs over alles wat er speelt op de werkvloer. Door te focussen op heldere communicatie en het delen van kennis, til jij als kwaliteitsfunctionaris de organisatie naar een hoger niveau. Met deze vier tips vertaal jij kwaliteitsmanagement efficiënt naar de praktijk.  

1. Neem je organisatiecultuur onder de loep

De organisatiecultuur omvat alle normen, waarden en gedragscodes binnen het bedrijf. Kortom: hoe mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan. Eet de directeur bijvoorbeeld aan dezelfde tafel als de schoonmaker of zitten zij strikt gescheiden? De organisatiecultuur bepaalt hoe het er bij jullie bedrijf aan toegaat en bepaalt daarmee de kwaliteit van jullie product. Die cultuur hangt dus nauw samen met kwaliteitsmanagement. Neem de bedrijfscultuur goed onder de loep en zet deze effectief in.   

2. Laat leiderschap zien

Motiveer en inspireer medewerkers. Dat lukt alleen als het management zelf ook het volle vertrouwen heeft in de kwaliteitszorg. Die club moet het goede voorbeeld geven en doen wat het belooft. Zo wakkert dat enthousiasme ook bij de rest aan.   

3. Betrek alle medewerkers

Kwaliteit begint op de werkvloer. Betrek medewerkers bij suggesties en verbeteringen. Maak de redenen ervoor duidelijk. Deel die informatie en de resultaten. Zo krijgt het personeel het idee ook zijn zegje te kunnen doen. Dat geeft een boost aan de intrinsieke motivatie waardoor medewerkers meer gedreven zijn hun werkzaamheden op de juiste manier uit te voeren. Wanneer die communicatie niet op orde is, ontstaat wantrouwen bij het personeel. En vertrouwen is juist cruciaal voor het uitvoeren van kwaliteitsmanagement.  

4. Houd het simpel

Men ziet bij het invoeren van kwaliteitssystemen vaak veel beren op de weg: kwaliteitsmanagement in de praktijk is veel te uitgebreid en kost enorm veel tijd. Maar het hoeft niet alomvattend en tijdrovend te zijn. Een goed begin is namelijk het halve werk. Respecteer de vakkennis van een expert, kijk met een kritisch oog naar de essentiële zaken en kies waardevolle systemen die praktisch en simpel zijn.  

Haal het beste uit je functie

Als kwaliteitsmanager kom je op de werkvloer allerlei uitdagingen tegen. Zit jij al jaren in het vak maar loop je toch tegen obstakels aan in jouw functie? Of rol jij juist net nieuw werk in op het gebied van kwaliteitsmanagement en wil je de kneepjes van het vak te weten komen? In onze cursus ‘Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoördinatoren’ leer je meer over jouw proactieve en coachende rol.  

Met deze tips vertaal jij kwaliteitsmanagement effectief naar de praktijk.

Deel dit stuk